Laivamatka Koh Ngailta Koh Lantan Old Townin satamaan kesti
tunnin verran. Sitten hypättiin 12 muun kanssa lavataksiin ja köröteltiin
saaren toiselle puolelle Saladanin kylään. Sieltä varasimme matkatoimistosta
majoituksen tänne Diamond Sand Resortiin. Tämä on muutaman kilometrin päässä
Saladanin keskustasta. Resortin omistaja tuli hakemaan autolla meidät. Täällä
Resortissa meillä on oma mökki ilmastoinnilla. Tämä ei ole ihan rannassa, sinne
on matkaa noin 100 metriä. Ensimmäinen yö maksoi 1000 bathia eli noin 25 euroa.
Seuraavat yöt saimme tingittyä 800 bathiin, kunhan emme kerro muille J. Majoittumisen jälkeen lähdimme etsimään
pyörävuokraamoa. Tällä kertaa meitä tärppäsi ja saimme allemme aasialaisittain
loistavat maastopyörät. Vuokrasimme ne heti 6 päiväksi hintaan 100 bathia per
päivä (2,5 euroa).
Seuraavana aamuna lähdimme heti testaamaan fillareita ja
valitsimme kohteeksi saaren eteläkärjen kansallispuiston. Alkumatka tiestä oli
helppoa rantoja myötäilevää baanaa, mutta sitten tie muuttui mäkisemmäksi.
Jouduttiinpa joissain kohdissa talutuspuuhiinkin. Matkaa päivän aikana kertyi
50 km. Rankkaa oli ja kramppejakin tuli, mutta upeat oli maisemat. Matkalla
tavattiin muslimimies, joka oli kova juttelemaan ja kertoi innokkaasti
perheestään, 2 vaimoa ja useita lapsia. Aika erilainen oli hänen
ajatusmaailmansa meihin verrattuna. Kulttuurit on erilaisia.
Lauantaina koitti Petrin kauan odottama päivä.
Kalastusreissu. Koko päiväksi uistelemaan ison kalan toivossa Intian
valtamerelle. Tätä Koh Lantan lähellä olevaa merialuetta kutsutaan Andamaanien
mereksi. Uisteluveneeseen oli kokoontunut neljän hengen innokas kalastusjoukkue
sekä paikallinen kalastusopas ja veneen kuljettaja. Neljän hengen
kalastusjoukkueeseen oli osunut peräti kolme suomalaista eli minun lisäkseni
suomalainen pariskunta. Neljäs joukkueen lenkki oli tanskalaismies.
Kukaan meistä ei ollut aikaisemmin kalastellut valtamerellä
isoa kalaa, joten odottava jännitys oli aistittavissa selvästi. Aluksi ajettiin
veneellä vauhdikkaasti Koh Lantalta Saladanin kaupungin venelaiturista kohti
uisteluvesiä. Opas laski mereen neljän hyrräkelan siimat ja sitten alettiin
odottamaan.
Yksi vaappu ui erittäin syvässä, yksi vaappu ui noin viiden
metrin syvyydessä. Vaaput olivat samantyyppisiä kuin Rapalan vaaput, mutta ne
eivät olleet rapaloita. Täällä kaakkois-Aasiassa on kyllä Rapalan vaappuja
monissa kalastusliikkeissä.
Kaksi muuta vapaa vetivät aivan pinnassa litkoja, joihin oli
kiinnitetty tapseilla noin 5-7 mustekalakoukkua. Juuri näistä pinnassa
vipattavista mustekalakoukuista Andamaanien meren kalat kiinnostuivat. Tai siis
pienet tonnikalat. Jokainen kalastaja vuorollaan pääsi kelailemaan ja nostamaan
merestä ylös tonnikaloja. Saimme yhteensä kaikkiaan vajaat 40 tonnikalaa.
Hämmästyttävää oli että parhaimmillaan lähes kaikissa
koukuissa oli kala kiinni samalla kertaa. Siis jopa 5-6 tonnikalaa nousi
hyrräkelalla samalla kertaa. Kalat olivat arviolta noin puolen kilon painoisia.
Kun virvelin päässä samaan aikaan rimpuili puolenkymmentä tonnikalaa, niin
siinä sai virvelin kampea kääntää jo tosissaan että sai kalat lähelle venettä. Homma
onnistui parhaiten ns. pumppaamalla. Reissun puolivälissä kävimme hieman
uimassa ja snorklaamassa sekä söimme lounaan veneessä.
Retken upein hetki koettiin kun urheilukalastajien arvostama
sinimarliini (purjekala) nappasi kiinni pinnassa uivaan mustekalalitkaan.
Meidän opas sattui olemaan lähellä ja otti hyrräkelan komentoonsa. Näimme muutamien
sekuntien ajan kuinka sinimarliini taisteli upeilla ja ilmavilla hypyillä ja
onnistui pääsemään irti. Harmi. Me olimme kuitenkin kokemusta rikkaampia kun
olimme nähneet sinimarliinin kauniin suuren purjeselkäevän sekä miekkamaisen
nokan sen hyppiessä ilmassa irti koukuista.
Oppaan olemuksesta näki heti kuinka pettynyt hän oli
menettäessään tuollaisen saaliin. Tuttu tunne kaikille ison kalan
menettäneelle. Hän sanoi että irronnut kala oli arviolta noin 40 kg. Hieman
pettymyksestään toipuneena hän kertoili meille kalajuttuja aikaisemmista
sinimarliinisaaliistaan. Hänen suurin virvelillä saamansa sinimarliini on ollut
200 kg ja sen pituus oli noin 4 metriä. Hän joutui väsyttämään sitä virvelillä
noin 3 tuntia. Kertoi olleensa väsytyksen jälkeen aivan puhki ja uupunut.
Sunnuntaina koitti jälleen pyöräilypäivä. Lähdimme ajamaan
saaren itäpuolta pitkin kohti saaren eteläkärkeä. Tällä puolella saarta ei ole
hiekkarantoja eikä siten myöskään hotelleja. Paikallista asutusta oli siellä
täällä kumipuuviljelmien seassa. Ajoimme aluksi Old Towniin eli Lantan vanhaan
satamakaupunkiin kahville ja sieltä edelleen niin pitkälle kuin tietä riitti.
Tälläkin puolella saarta tie oli aluksi tasaista ja muuttui sitten pikkuhiljaa
mäkiseksi.
Maanantaina jatkettiin pyöräilyllä. Ensin ajeltiin hotellilta
etelään jo aiemmin meille tuttua pikkutietä täällä länsirannikon puolella.
Sitten noustiin isompaa maantietä saaren keskiosaan. Sieltä löytyi
taukopaikaksi ravintola, josta oli upeat näkymät saaren itärannikolle.
Iltapäivällä ehdimme vielä kokeilemaan SUP-lautaa (= stand
up paddle) rannalla. Vuokrasimme yhden laudan tunniksi ja vuorotellen meloimme
sillä. Lauta muistuttaa purjelautaa, mutta siitä puuttuu purje. Laudan päällä
seisotaan ja melotaan lautaa eteenpäin. Aluksi seisominen laudan päällä tuntui
epävarmalta, mutta siihen tottui nopeasti. Onneksi meille ensikertalaisille oli
tyyni keli.
Tiistaina oli viimeinen Koh Lanta päivä ja samalla viimeinen
pyöräilypäivä. Lähdimme kartoittamaan pohjoisempaa Lantan saarta (Koh Lanta Noi).
Saarten välillä liikennöi lossi, tosin siltaa ollaan juuri rakentamassa.
Matkalla kävimme myös mantereelle menevässä lauttasatamassa. Tällä saarella ei
turismista ollut tietoakaan. Saimme ajella rauhallisia maaseututietä pitkin
muutamien koirien haukkuessa peräämme. Iltapäivällä vuokrasimme edellisestä päivästä innostuneina uudestaan SUP-laudat, nyt molemmille omat.
Huomenna pakkaamme taas rinkkamme ja lennämme Krabin
lentokentältä Singaporeen.
|
Klong Dao Beach, Koh Lanta |
|
Saladanin keskustaa |
|
Juuri lähdetty hotellilta polkemaan |
|
Kumipuuviljelmiä pyöräretkellä |
|
Matkalla kohti saaren eteläkärkeä |
|
Koh Lantan eteläisin niemenkärki |
|
Jyrkkiä laskuja (ja nousujakin) |
|
Muslimimies halusi Tainan kanssa kuvaan |
|
Vieheet meressä ja tärppejä odotellaan |
|
Eka kala iski vaappuun |
|
Eka tonnikala |
|
Minun eka kala |
|
Uisteltiin upeassa saaristossa |
|
Uistelumaisemaa parhaimmillaan |
|
Parhaimmillaan tonnikaloja tuli 7 kerralla |
|
Ruokakoju Old Townissa |
|
Kuninkaalliset pyörät |
|
Tankkauspiste pyöräretkellä |
|
Klong Dao Beach |
|
Rantatiellä pyöräilemässä |
|
SUP-laudalla |
|
SUP-laudalla |
|
Heinäsirkka |
|
Pyöräretkellä lossissa |
|
Rauhallisia teitä pyöräillä |
|
Merenrantameisemia saaren länsiosassa |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti